Gepubliceerd Op: 25 mei 2016Categorieën: VBG activiteitenReacties uitgeschakeld voor Regioleren en docentrollen

Rubics Regioleren en docentrollen

Regioleren betekent een andere manier van werken voor docenten en leren voor studenten.

Een rijke leeromgeving die ook leidt tot andere docentenrollen. De Wageningse leerstoelgroep Education and Competence Studies (ECS) heeft in de brochure ‘Doceren in regioleren’ deze rollen beschreven en verder uitgewerkt in een rubric. Een tool die goed inzetbaar is voor de ontwikkeling van docenten in de verschillende rollen, maar ook bruikbaar is op team-, school- en HRM-niveau.


Rollen voor regioleren

1. Acquisiteur
2. Regio-ontwikkelaar
3. Onderwijsontwikkelaar
4. Coach
5. Stichtingscoach
6. Beoordelaar
7. Vakexpert
8. Actor
9. Lerende in lerend netwerk

Aanvulling Susan Potiek: De 13 VBG-scholen die meegewerkt hebben binnen de KIGO 2010 “VBG-scholen Buitengewoon in wijk en regio” herkennen wellicht onderdelen hieruit, uit eigen ervaringen (en geleverde input aan de leerstoelgroep).
Rubics regioleren